Nyt se on virallista, podcastit ovat yhtä suuri media, kuin TV

… Ainakin 18 - 34-vuotiaiden keskuudessa. Podcastien kasvaneen suosion myötä ei ole lainkaan yllätys, että myös mainosrahaa on alkanut valua podcasteihin enemmän, kuin koskaan ennen.

Edison Researchin 2024 Infinite Dial -tutkimuksen tulokset sisältävät kiinnostavia havaintoja podcasteihin liittyen USA:n markkinassa. Tässä muutama olennainen nosto: 

  1. TV-budjettia voidaan suosiolla alkaa siirtää podcasteihin, koska podcastien kattavuus ikäryhmässä 18-34 on yhtä suuri kuin TV:n
  2. Naisille markkinoivien brändien tulisi antaa podcasteille päärooli mediasuunnitelmissa: Naispuoliset podcast-yleisöt ovat saavuttaneet ennätystason kulutuksessa ja tavoittavuudessa.
  3. Medialegenda Arnie Semskyn "5%:n ratkaisu" toimii podcasteihin: nyt kannattaa kohdistaa 5% digitaalisen mainonnan budjetista podcastmainontaan (tällä hetkellä luku on keskimäärin 3%).

Hetki sitten elimme vielä aikaa, jossa podcast-mainonta oli nappikauppaa johtuen skaalan puutteesta. Näin ei enää ole, ainakaan isossa maailmassa. 

Mutta miltä tilanne näyttää meillä Suomessa? 

Podimon Norstatilla teetättämä raportti totesi, että podcastit korvaavat perinteistä mediaa suomalaisten mediakuluksessa. Kehityskulku on siis täällä samankaltainen, kuin USA:ssa. Suomi on yksi podikuuntelun kärkimaita, 46% aikuisväestöstämme kuuntelee podeja (Statista, 2023).

Vapaan jakelun B2B podcastaaminen voi Suomessa hyvin, mutta kuluttajille suunnatut itsenäiset podit tuntuvat kerta toisensa jälkeen lipuvan maksumuurien taakse. Luonnollinen syy tähän on se, että meiltä puuttuu vapaan jakelun podcastien monetisoinnin infrastruktuuri, kuunteluiden kaupallistaminen jää usein yksin podcastaajan harteille. Näin ei kuitenkaan ole ikuisesti, me Krashilla kehitämme muiden suomalaisten tuotantoyhtiöiden kanssa mainosalustaa dynaamisille mainoksille parasta aikaa. 

Suomalaisen markkinoijan on tällä hetkellä vaikeaa allokoida mainosbudjettiaan podcasteihin, sillä yhtä keskitettyä ja toimivaa alustaa suosituissa podeissa mainostamiseen ei ole olemassa. Maailmanlaajuisesti podcasteissa mainostetaan jo yli miljardilla dollarilla vuodessa ja dynaamiset mainokset kattavat 84% koko podcast-mainonnan tuloista (vastaava luku vuonna 2019 oli vain 48%). Suomessa suuri osa tästä mainosrahakakusta on vielä leipomatta.

Voimme odottaa selkeää mediakentän uusjakoa, kun parhaat podit ja mainostajat saadaan tuotua kunnolla yhteen. 

Linkki Edison Researchin raporttiin: 
https://www.edisonresearch.com/the-infinite-dial-2024/

Tilaa Krashin uutiskirje

Tilaa viimeisin blogikirjoitus