Miksi podcast?

Podcast itsessään ei ole mitään muuta kuin helposti kuunneltava äänitallenne. Se soveltuu siis minkä tahansa tiedon välittämiseen ja paketointiin.

“Pitääks tästäkin aiheesta olla erillinen podcast?”

“Eiks näitä podcasteja ala olla jo liikaa?”

“Tuntuu siltä, et kaikilla on nykyää podcast!”

“Millon jengi kyllästyy näiden podcastien tekemiseen?”

Jne. jne. jne…

Näitä kysymyksiä kuulee usein. Miksei kukaan kysy, onko maailmassa jo kenties liikaa kirjoja ja aiotko sinäkin nyt mukamas kirjoittaa oman kirjan? Mielestäni nämä kaikki kysymykset ovat ihan yhtä fiksuja keskenään.

Ajatus siitä, että podcast on vain ihmisten välinen keskustelu, on hyvin suppea ja vanhentunut. Podcast voi olla melkein mitä tahansa. Audioformaatti tarjoaa mahtavan mahdollisuuden ihmisen kuuloaistin hyödyntämiseen ja kokonaisten äänimaailmojen luomiseen. Äänellä voidaan luoda tiloja ja kokemuksia, joihin kirjoitettu teksti ei yllä.

Mihin tätä hienoa mahdollisuutta kannattaa sitten käyttää?

Viihteeseen

Ehkä tehokkain tapa saavuttaa laajoja yleisömassoja, on tehdä viihdettä. Viihde voi podcastissa tarkoittaa esimerkiksi true crimen tekemistä tai julkkisjuoruja. Mitä tahansa, minkä parissa kuulija irtautuu omasta arjestaan ja siirtyy hetkeksi vapaalle. Viihteen saralla podcast-kentällä on vielä paljon koluttavaa, sillä todella moni tekemisen tyyli on vielä täysin alihyödynnetty. Ei muuta kuin luovuus kukkimaan ja käsikirjoituskynä sauhuamaan!

Krashin kokeilu viihteen saralla on ollut Kauniita Unia -podcast, joka on kevyestä toteutuksesta huolimatta kerännyt Spotifyssa ja reippaasti yli 100 000 kuuntelua.

Sivistäminen ja vaikuttaminen

Podcastiin voi pakata mukaan paljon tietoa. Hyvin otsikoitu ja toteutettu podcast on oivallinen tapa sivistää kuulijaa ja luoda hänelle helppo mahdollisuus perehtyä johonkin teemaan, jonka tiimoilta esimerkiksi kirjan lukeminen saattaisi jäädä tekemättä. Podcastit toimivat myös poliittisten agendojen eteenpäin viemisessä (muista käyttää tätä tehokasta työkalua vastuullisesti).

Poliittisella sektorilla Krash on ollut tuottamassa mm. Euroopan Suunta -podcastia.

>

Uusien ideoiden popularisointiin

Podcastien avulla on mahdollista popularisoida omia ajatuksia, hankkia ajatusjohtajuutta ja saada uusia ideoita itämään kuulijan päässä. Podiformaatin vapaamuotoisuuden ansiosta erilaisia ajatuksia voi kokeilla dialogissa vieraan kanssa. Podcast on myös loistava tila reflektoida omia kokemuksia elämästä ja tarjota kuulijalle samaistumispintaa. Raivaa tilaa uusille ideoille ja jaa ne maailmalle!

Krash on ollut mukana toteuttamassa esimerkiksi Jäbät & Tunteet -tuotantoa, jossa laajennetaan maskuliinisuuden käsitettä ja tarjotaan jäbille mahdollisuus puhua tunteista.

Oppimiseen

Podcast toimii myös oivallisesti oppimateriaalina. Voit luoda oppimateriaalia kulutettavaksi esimerkiksi työmatkoille tai lenkkipolulle. Jos tarvitset opetuksen tueksi visualisointia, niin videon muodossa toteutettu podcast ratkaisee tämänkin.

Krash on ollut tuottamassa Suomen Digimarkkinoinnin kanssa “Digimarkkinointi” -kirjaan perustuvaa videopodcast -sarjaa, jossa pureuduttiin 10 jakson verran tuloksellisen digimarkkinoinnin saloihin.

Myyntiin

Podcastilla voi luonnollisesti myös myydä. Tee onnistunut podcast yrityksesi ydinliiketoiminnan teemoista ja voit olla varma, että yhteydenottoja alkaa tulla. Kuten missä tahansa myynnissä, tyrkyttäminen ei toimi, mutta esimerkiksi jaksojen sisään upotettuihin mainoksiin kuulijat ovat jo tottuneet ja niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Meidän kokemus myynnistä podcasteissa on esimerkiksi Baronan Myyntiradio, jonka avulla Baronan myyntijohtaja Jussi Rissanen on noussut tunnetuksi myynnin sanansaattajaksi ja kerännyt itselleen uskollisen kuulijakunnan.

Sell yeah!

Markkinointiin

Podcast on mitä parhainta markkinointia. Oikeastaan kaikki edellä mainitut kategoriat voi upottaa suoraan markkinoinnin alle. Podcastin levitessä tieto sen tekijöistä ja heidän ajattelustaan leviää myös.

Joissain tapauksissa podcastista voi myös tulla yrityksen markkinoinnin absoluuttinen kärki, kuten on käynyt esimerkiksi tuottamamme Sijoitusovi -podcastin kanssa. Anna Perhon luotsaama Sijoitusovi -podcast on kerännyt yhteensä satoja tuhansia näyttökertoja ja kuunteluita ja nostanut Sijoitusoven bränditunnettuvuuden aivan uudelle tasolle.

Kiteytettynä podcast sopii hyvin moneen tarkoitukseen. Juuri nyt on hyvä aika hypätä tekemään omaa podcastia, sillä markkina tarjoaa paljon dataa siitä, mikä toimii ja mikä ei. Myös laajat formaattiin tottuneet kuulijakunnat ovat jo olemassa, eikä podcast ole enää pienen porukan puuhastelua, vaan aitoa vakavasti otettavaa median tekemistä.

Tilaa Krashin uutiskirje

Tilaa viimeisin blogikirjoitus