On aika unohtaa “yrityspodcastit”

Mitä yrityspodcast oikein tarkoittaa ja miksi sitä viljellään? Jos ajatuksena on täsmentää, että yrityspodcastin maksajana ja tuottajana on yritys, on etuliite täysin turha.

Törmäämme tähän kummalliseen yrityspodcastin käsitteeseen jatkuvasti. Mitä se oikein tarkoittaa ja miksi sitä viljellään? Jos ajatuksena on täsmentää, että yrityspodcastin maksajana ja tuottajana on yritys, on etuliite täysin turha. Nimittäin lähes kaiken muunkin yksityishenkilön sometiliä suuremman mediatuotannon takaa löytyy joku yritys. 

Jos taas podcast on suunnattu toisille yrityksille ja etuliite tulee siitä, on nimitys edelleen varsin kehno. Yritys kun ei kykene kuuntelemaan podcastia, vaan ihmiset kuuntelevat sitä. 

Noniin, semantiikka sikseen ja mennään itse asiaan: “Yrityspodcast” ilmiönä heijastelee nimittäin laajempaa ongelmaa, joka on pesiytynyt suomalaiseen sisältömarkkinointiin. 

Sana “yrityspodcast” ei kuulosta houkuttelevalta, vaan pikemminkin pitkältä mainokselta. – Lukisitko mieluummin Lehteä, vai Yrityslehteä? Kuuntelisitko mieluummin musiikkia, vai yritysmusiikkia? Tilaisitko mieluummin pizzaa vai yrityspizzaa? 

Mikset tähtäisi “yrityspodcastia” korkeammalle, laadukkaaseen omaan ohjelmaan? Ohjelmaan, joka ei kalpene top-listojen suosituimpien rinnalla ja jota ihmiset kuuntelevat mielellään?

Mikset loisi sisältöä, joka oikeasti palvelee sinun kohderyhmääsi ja tarjoaa arvokasta tietoa valitusta aiheesta? Mikset tekisi mediaa? Kaavamainen, kohderyhmän tarpeet unohtanut yrityssisältö ei palvele ketään, se vie tilaa servereiltä ja tukkii firmojen somekanavat. Tyypillisestä SEO-tekemisestä ei kannata ottaa mallia podcastaamiseen. 

On tekosyy väittää, että hyvän sisällön tekeminen on vaikeaa, tai lähes mahdotonta. Sitä se ei ole, kunhan vain maltamme perehtyä riittävän hyvin tavoitellun yleisön preferensseihin ja maailmankuvaan. Se vie aikaa, mutta kantaa aina hedelmää. 

Se, että podcastin taustalta löytyy jokin yritys, ei ole negatiivinen tekijä, vaan pikemminkin tarjoaa pääsyn ammattiosaamiseen ja perspektiiviä alan substanssikysymyksiin. Asiantuntijuus on voimavara, eikä taakka. 

Briteissä vastikaan myyty Platform media kutsuu “Yrityspodcasteja” “Hero contentiksi”, eli kiinnostavaksi sisällöksi, joka vangitsee kuulijan ja pysäyttää skrollaajan. Laittakaamme mekin siis yleisö edelle ja alkakaamme tekemään “Hero contentia” “yrityspodcastien” sijasta!

(Ehdottakaa vapaasti hyvää suomennosta “hero contentille”)

Tilaa Krashin uutiskirje

Tilaa viimeisin blogikirjoitus