Podcast-opas
30.6.2022

Podcast-opas

Krash on podcastien tuotantoyhtiö. Tuotamme vuosittain noin 500 podcast-jaksoa ja toimimme samalla merkittävänä markkinoinnin kumppanina usealle yritykselle.

Podcast ei ole vain kuulijalukuja tai uusi hieno kampanjamuoto. Parhaimmillaan podcast on keskustelu, jossa kuulija kokee itsekin olevansa mukana.

Podcast-opas

1. Aloittaminen – Idean konseptointi

Podcastaamisen voi aloittaa monella tapaa ja melkeinpä mistä tahansa teemasta. Useilla nykypäivän menestyvillä podcasteillä on kuitenkin tarkka (niche) teema, tai konsepti, joka on tunnistettava ja uniikki. On hyvä lähestyä oman podin aloittamista kuulijan perspektiivistä käsin, mikä tieto on levittämisen arvoista ja mitkä keskustelut kaikkien pitäisi kuulla?

Podcastin teemaa konseptoidessa on siis hyvä miettiä mistä tietää jo paljon ja minkä teemojen ympäriltä osaa ylläpitää keskusteluja.

Mieti siis, mitä aihetta podcastisi tulee käsittelemään. Mitä selkeämpi “punainen lanka” sinulla on, sitä helpompi yleisön on ymmärtää sisältösi tarkoitusta ja päämäärää. Näin kuuntelijasi osaavat myös odottaa vastaavaa sisältöä jatkossa. Välillä aihe ja teema rajautuu kuitenkin vain tekemällä, joten voit huoletta valita alkuun laajan katsantokannan ja antaa tyylisi ja teemojesi kehittyä ajan kanssa.

2. Välineet – Mitä tarvitset?

Välinevaatimukset riippuvat hyvin paljon siitä, minkä tasoista tuotannon laatua tavoittelet. Alle sadan euron pöytämikillä, tai puhelimeen kiinnitettävällä mikrofonilla (esim. ZOOM H1n tai Tascam DR-05X) ja ilmaisella editointityökalulla (esim. Audacity, Reaper yms.) pääset jo alkuun. Pidemmän päälle suosittelemme Adobe Auditionia editoinnin työkaluksi, RØDECaster Pro:ta äänikortiksi ja RØDE PodMic:iä mikrofoniksi.

Aloituskustannukset omalle podcastastille eivät ole korkeat, mutta vaatimusten kasvaessa on hyvä alkaa miettiä akustiikkaa ja välineitä hieman tarkemmin. Tässä kaksi mahdollista ostoskoria, kun alat miettiä podcastaamista hieman enemmän tosissasi!

Zoom H6
RØDE Podmic

Kevyt ja pieni Zoom H6 sekä 2kpl RØDE PodMic -mikrofoneja on hyvä kombo esimerkiksi kentällä haastatteluja tekevälle tai näppärästi pystytettävää kotistudiota varten. Äänität raidan suoraan Zoom tallentimeen, josta siirrät keskustelun helposti editointiohjelmaasi.

Shure SM 7B
RØDECaster Pro

Hieman pysyvämpään studioon suosittelemme RØDECaster Pro -äänikorttia sekä esimerkiksi Podcast-maailman suosituimpia Shure SM7B -mikrofoneja. Äänikortti liitetään koneeseen USB-yhteydellä ja toimii mutkattomasti Adobe Auditionin kanssa!

Kun tekniikka on kunnossa, mieti missä äänität. Tilassa tulee ensin minimoida kaiku. Tästä syystä monet päätyvät äänittämään pehmeitä kankaita pursuavaan vaatekaappiin tai makuuhuoneeseen, jossa pehmeä sänky poistaa huoneen kaikua. Kaikkia mahdollisia haitta-ääniä kannatta välttää, kuten liikenteen ääniä, yleistä hälyä, äänekästä ilmastointia jne.

3. Ensimmäisen tuotantokauden suunnittelu

Uutta tuotantoa ja alkavaa tuotantokautta pohtiessa parhaat kaverisi ovat kynä ja paperi. Mieti ketä haluaisit haastatella tai mistä haluaisit kertoa. Voit luetella potentiaalisia jaksojen aiheita ja vieraita. Huomaat hyvin nopeasti, että ensimmäisen tuotantokauden runko alkaa muodostua eteesi.

Kun suunnittelet jaksojen rakennetta on hyvä muistaa, että yhteen kysymykseen kuluu keskimäärin noin 5-15 minuuttia aikaa. Esimerkiksi tuottamassamme Catch Up -podcastissa kirjoitamme rungoksi vain 4 kysymystä (tai keskeistä teemaa), jonka ympärille muodostuu noin 45min mittainen keskustelu. Kysymysten määrä ei siis takaa laatua ja välillä simppelimpi on parempi.

Kun olet kirjannut ylös keskustelun aiheet sekä mahdollisten vieraiden nimet, on aika kontaktoida. Kontaktoi ensin esimerkiksi 3 vierasta ja sovi heidän kanssaan äänityspäivät. Voit joko äänittää ja julkaista “demo-jaksot”, joita voit lähettää esimerkkeinä tuleville vieraille, tai sitten voit vain rohkeasti soittaa ja pyytää uusia vieraita suoraan mukaan.

Podcast on edelleen nuorehko median muoto ja moni korkeankin profiilin henkilö on otettu ja innoissaan saadessaan kutsun podinauhoituksiin.

4. Jakelukanavat – Mille alustoille lataan podcastini ja miten?

Julkaisun varalle tarvitset tuotannollesi suunnitellun kansikuvan sekä valmiin/valmiit äänitiedostot. Monikanavainen julkaisu tapahtuu helpoiten Anchor.fm sivuston kautta. Sivusto on Spotifyn omistama ja jakelee ääniraidan puolestasi kaikille tärkeille kuuntelualustoille (Soundcloud pois lukien).

Näet Anchorista myös kätevästi kuulijoidesi ikäjakauman, sijainnit ja kuunteluiden kestot. Näiden tietojen avulla sinun on helpompaa kehittää tuotantoasi eteenpäin.

JA NYT OLETKIN VALMIS!

Jos seurasit näitä askelia, sinulla on nyt ikioma podcast ja olet valmis jatkamaan sen kehittämistä. Pitää vielä kuitenkin muistuttaa, että mikään median muoto ei ole ikinä lopullisen valmis vaan muuttuu koko ajan! Kuuntele siis myös itse paljon podcasteja ja opi muiden tekemistä virheistä sekä onnistumisista.

Onnea matkaan! :)

<3:llä Krash

Tehdään unelmista totta.

Ota 

yhteyttä →